نکته ای از کارگاه تخصصی هنر تلاوت ۱۳۹۷/۵/۲۶

در خصوص آیه ۴۱ سوره مبارکه حجر { هذا صراط علیَّ مستقیمٌ } و همچنین کلمه { علَّی }، بعضی از افراد معتقد هستند که این کلمه اشاره به نام مبارک حضرت علی علیه السلام دارد حال آنکه این کلمه بر اساس دلایل زیر هیچ ارتباطی به امیرالمؤمنین ندارد:

الف): قبل و بعد از آیات باید ارتباط مفهومی با کلمه علی داشته باشد حال آنکه چنین ارتباطی وجود ندارد.

ب): از میان قراء سبعه و عشره به جز دو یا سه نفر مانند خضرمی و حسن بصری، این کلمه را به شکل { علی } قرائت کرده اند که قرائت این دو بزرگوار جزو قرائات شاذ محسوب می شود و محل رجوع و اتقان نیست.

پ): اعراب کلمه در صورت قرائت { علی } با اعراب کلمات قبل و بعد از خود ناهماهنگ است.

ت): تمام کلمات صراط مستقیم و امثالهم که در قرآن آمده به خداوند نسبت داده شده است و در هیچکدام از موارد به حضرت امیر علیه السلام اشاره ای ندارد. البته تأویل آیات به حضرت اشاره دارد ولی مفهوم آیه اشاره ای به حضرت ندارد.

ث): اگر قرار بر این بود که اسم حضرت امیر علیه السلام در قرآن بیاید چرا در میان داستان خلقت آدم و سجده ملائکه و عدم تمکین شیطان به این امر آمده است؟ و این چه ارتباطی با داستان دارد؟

ج): کلمه به کلمه آیات قرآن متواتر بوده و مشخص است که اعراب کلمات بر اساس قرائت قراء سبعه به چه شکلی قرائت شده است.

چ): در طول تاریخ افرادی که چنین موضوعی را مطرح کرده اند همواره به دنبال طرح موضوع تحریف قرآن و تحریف کتابت قرآن بوده و موضوع قرآن شیعی را مطرح کرده اند که این سخن از اساس باطل است زیرا از میان قراء سبعه چندین نفر از ایشان شیعه هستند و در قرائت امامان قرائت که شیعه مذهب بوده اند چنین قرائتی از کلمه مذکور { علی } وجود ندارد.

🔶 مطرح شده در کارگاه هنر تلاوت روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۷/۵/۲۶
✏️ محمدکاکاوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *