مطالبی در خصوص طنین صوت

صداسازی،نوع تمرینات و مدت اجرای آن برای افراد با حنجره های مختلف متفاوت است،لذا نمی توان یک نسخه کامل و جامع را برای کیفیت بخشیدن به تمامی صداها تجویز نمود.آسیب شناسی دقیق و کامل صوتی،تشخیص نواقص موجود در صدا،وتعیین مسیر رسیدن به صدای مطلوب و ارائه راه کارهای اثر گذار،فقط با کمک متخصص و کارشناس صدا و صداسازی میسر می شود.بنا بر اهمیت این موضوع هرتمرینی را که نقل قول می شود، نباید بدون مشاوره با افراد متخصص به صورت خودجوش تمرین کرد.

1- طنین

قبل از بیان راه کارهای مناسب طنین،لازم است چند نکته ی مهم در این خصوص را متذکر شد:

1-مشاهده ی نتایج تمرینات طنین،کمی زمان بر است.ضمنا تمرینات باید صحیح و اصولی انجام گیرد تا نتیجه مطلوب داشته باشد.

2-نحوه ی تمرین در طنین و کیفیت بخشی به آن در صداهای مختلف ، متفاوت است.

3-تقلید افراطی از طنین صدایی،ممکن است موجب به هم ریختگی سایر آیتم های اصلی صدای فرد شود.(محدود شدن مساحت و دامنه،عدم مطلوبیت در سرعت،تعداد و کیفیت تحریر ،کاهش انعطاف و…)

4-طنین صدا معمولا با افزایش سن دچار تغییرات جزئی می شود.بدین معنا که ممکن است طنین صدا در سنین 25،35،45 سالگی باهم متفاوت باشد.

5-طنین به طور یکنواخت و با کیفیت در تمامی پرده ها و درجات وجود ندارد،لذا با تمرین و ممارست می توان طنین را در اجرای درجات بم،توسط و اوج صدا با کیفیت و ثابت نمود.

6-در تلاوت باید از درجاتی بهره گرفت که طنین آن زیباست.اکثرا قراء مصری به رعایت این موضوع پای بند هستند.آنان معمولا از درجاتی در تلاوت خود بهره می گیرند که طنین زیبایی دارد و در استفاده از درجاتی که طنین نازیبا دارد اصرار نمی ورزند.

منبع: کتاب مهندسی صدا (اثر سعید بیژنی )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *