تدویر؛ شیوه مناسب در قرائت محفلی قرآن است

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم جشن ختم قرآن کریم کارگاه هنر تلاوت با حضور سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی، شامگاه چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه در حسینیه خامس آل عبا(ع) در غرب تهران برگزار شد.

موسوی‌بلده در این مراسم با شکرگزاری از درگاه خداوند که جمعی از اهالی قرآن توانسته‌اند، دوری دیگر از ابتدای قرآن را با معرفت و توجه به معانی آیات ختم کنند، گفت: اگر همین لحظه متوجه این مسئله باشیم که چند درصد از انسان‌ها همچون شما در محضر قرآن هستند، قطعاً نباید دمی سر از سجده شکر برداریم، چرا که توفیق در محضر قرآن بودن برای هر کسی در این اوقات و ساعات میسر نیست.

امام زمان(عج) بی‌شک در هر محفل قرآنی شرف حضور دارند

وی ادامه داد: محضر قرآن به یقین محضر امام زمان(ع) است، لذا تا آن جایی که مقدور است از فیوضات و برکات این حضور نهایت بهره را ببرید و از خداوند بخواهید تا توفیق دور جدید ختم قرآن را به شما عنایت فرماید.

موسوی‌بلده تصریح کرد: در زمینه قرائت قرآن چندین روش داریم که عبارتند از تحقیق، تدویر و تحدیر که باید گفت تحقیق شیوه‌ای است که اغلب در روند آموزش اصول خوانش قرآن مورد استفاده قرار می‌گیرد و تحدیر به معنی حدر که از شتاب بالایی برخوردار است، شیوه پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) بوده است، چرا که ایشان از حُسن ادای الفاظ و واژگان قرآن برخوردار بودند. شیوه مرسوم در قرائت قرآن به این شکل که به جریان آموزشی، دوره کردن و همچنین پرداختن به نکات مفهومی و معرفتی قرآن مربوط می‌شود، تدویر است که خوشبختانه این مجلس و محفل از چنین ویژگی برخوردار است.

این آموزگار پیشکسوت قرآن افزود: به هر حال امری که بر هر سه شیوه اشراف و تسلط دارد، خواندن با طمأنینه قرآن است که به آن ترتیل می‌گویند که به هجی صحیح کلمات، یکسان بودن آوای تلفظ آنها و آرامش در خواندن قرآن دلالت دارد و هر بار صحبت از قرائت قرآن به هر سه شیوه می‌شود، بدانید که شیوه ارائه باید به شکل ترتیل باشد.

پیامبر (ص) خواندن هر حرف از قرآن را یک حسنه دانستند

موسوی‌بلده با اشاره به فرمایش پیامبر اکرم(ص) تأکید کرد: ایشان می‌فرمایند که خواندن حرف به حرف قرآن برای مؤمن یک حسنه دارد و به این دلیل است که توصیه به خواندن قرآن در همه اوقات و احوال شده است و وقتی خواندن یک حرف آن، اینچنین حسنه دارد، تصور کنید که خواندن یک آیه، یک سوره یا ختم قرآن تا چه اندازه ثواب و برکت دارد.

وی در پایان سخنان خود با ابزار خرسندی از اینکه این محفل و مجلس طی بیش از دو دهه توانسته است دایر باشد و خروجی آن علاوه بر ختم چندین باره قرآن، تربیت قاریان و جوانانی باشد که با کلام خدا انس دارند گفت: رسم است که در پایان یک دوره خواندن قرآن، در محافل قرآنی، چندین سوره پایانی آن جمع‌خوانی شود و لذا در ادامه جمع‌خوانی سوره‌های «کوثر» تا «ناس» صورت می‌گیرد که امیدوارم دوستان همراهی کنند و بعد با خواندن سوره حمد و چندین آیه از سوره «بقره» دور جدید ختم قرآن این محفل را آغاز می‌کنیم.

 

هر دوره ختم قرآن کارگاه هنر تلاوت ۷سال طول می‌کشد

این گزارش حاکی است، پیش از سخنان سیدمحسن موسوی‌بلده، محمد کاکاوند؛ مدرس و مؤسس کارگاه هنر تلاوت با اشاره به اینکه این مراسم جشن ۲۱سالگی این محفل قرآنی است، گفت: در طول این سال‌ها علاوه بر دورخوانی و ختم متعدد قرآن، نکات زیادی هم مطرح شد و روال به این شکل است که چون در هر ختم قرآن در این کارگاه، دو صفحه، دوصفحه پیش می‌رویم، لذا هر ختم قرآن حدود هفت سال به طول می‌انجامد.

این قاری ممتاز ادامه داد: در دوره اخیر ختم قرآن یعنی طی هفت سال گذشته تا به الان، نکات زیادی بالغ بر ۴۵۰۰ نکته آموزشی در این جلسات طرح شده است که علاوه بر تهیه فایل صوتی از این جلسات و بیان این نکات، مطالب به شکل مکتوب موجود است که اتفاقاً اخیراً تمام مطالب مکتوب را گردآوردی کرده و در قالب چند مجلد تنظیم کرده‌ام که نیاز به یک ویرایش کلی دارد تا تبدیل به یک مجلد جامع آموزشی شود که تصور می‌کنم مورد مطالبه قرآن‌پژوهان نیز خواهد بود.

موفق به تولید محتوای صوتی و تصویری آموزش شده‌ایم

مؤلف کتاب «تقلید در هنر تلاوت قرآن کریم» تصریح کرد: از معدود جلسات آموزشی قرآن هستیم که موفق به تولید محتوای صوتی و تصویری و به اشتراک‌گذاری آن در فضای مجازی همچون آپارات شده‌ایم و درصددیم که دوره‌های آموزشی را نیز براساس تجارب این چندساله و منطبق با یک روش منحصر به فرد هم به شکل آنلاین و هم آفلاین ایجاد کنیم.

این قاری ممتاز قرآن افزود: آنچه که به عنوان وقت در جلسات قرآنی صرف می‌شود، مصداق حق‌الناس است و لذا باید خروجی قابل دفاع و قبولی داشته باشد، لذا همانطور که اشاره شد در این جلسات که هر ختم قرآن حدوداً هفت سال به طول می‌انجامد، به نکات تدبری و تفسیری قرآن نیز توجه شده است و در دوره اخیر، موفق به مرور یک دوره تفسیر نمونه شدیم که معمولاً هر جلسه ۳۰ دقیقه برای آن زمان اختصاص پیدا کرد.

وی در پایان گفت: صرف تلاوت و هم‌خوانی قرآن قطعاً برکات و ثمرات خوبی خواهد داشت، اما از آنجا که ما نام این جلسات و محافل را کارگاه هنر تلاوت گذاشته‌ایم، لذا به دنبال نتیجه‌ای مشخص هستیم و در نتیجه هم‌سطح بودن شرکت‌کنندگان در این کارگاه و اینکه از یک میزان آگاهی و تسلط نسبت به اصول و قواعد تلاوت قرآن برخوردار باشند از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین در این مراسم با اهدای جوایزی با حضور اساتید و پیشکسوتان قرآنی اعم از آقایان موسوی‌بلده، مهدی نادی و حبیب یوسفی از برخی از قاریان و شرکت‌کنندگان و حامیان برگزاری کارگاه هنر تلاوت در طول هفت سال گذشته قدردانی و کیک جشن ۲۱ سالگی این کارگاه از سوی سیدمحسن موسوی‌بلده، بُرش داده شد و دعای ختم قرآن نیز از سوی این پیشکسوت قرآنی قرائت و با آمین‌گویی جمع همراه شد.

به گزارش ایکنا، در ابتدای این مراسم طبق معمول برنامه‌های این کارگاه، دو صفحه پایانی قرآن شامل سوره‌های مبارکه «کافرون» تا «ناس» از سوی برخی شرکت‌کنندگان در جلسات این کارگاه تلاوت شد که محمد کاکاوند نکاتی فنی در امر تلاوت را به آنها گوش‌زد کرد و همچنین از سوی برخی از بهترین قاریان ادوار سپری شده این کارگاه، بخش‌هایی از سوره‌های «اسراء»، «تحریم» و «قمر» تلاوت شد و حضار با هدایت کاکاوند، دو صفحه پایانی قرآن را جمع‌خوانی کردند.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

نظرات بسته شده است.