دوشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۰ - الإثنين 13 صفر 1443 - Monday, 20 September , 2021

نکته ای از کارگاه تخصصی هنر تلاوت ۱۳۹۷/۱/۲۱

💠 نکته ای از کارگاه تلاوت

از جمله مهمترین مواردی که در مهندسی تلاوت باید همواره مورد توجه و دقت قرار گیرد، استفاده و بهره گیری از روش های مدولاسیون بر اساس مقدار توانمندی صوتی است. در تلاوت قاریان مشهور جهان اسلام، روش های متعدد و مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است. در بین روش های مذکور، چند روش به عنوان روش های شایع و پرکاربرد شناخته شده است که به یک مورد آن اشاره می گردد. خاصیت و اهمیت شناخت روش های اوج گیری از این جهت حائز اهمیت است چرا که موجب استفاده صحیح و مطلوب از تمام ظرفیت صوتی در تلاوت می گردد. منظور از روش های مدولاسیون، افزایش درجه صوتی پایه قاری می باشد.

روش اوج گیری از درجه ۴ بیات (کلید روش: تبدیل نغمه بیات نوا به قرار رست) با خاصیت مقام حسینی

این روش همواره با نام استاد منشاوی عجین است و در واقع یکی از شاخصه های سبک ایشان نیز محسوب می شود. اساتیدی همچون شبیب، غلوش، رزیقی و … از این روش اوج گیری در تلاوت خود بهره گرفته اند. مهمترین خاصیت این روش، بهره گیری از ارتفاع ۱/۵ اکتاوی می باشد. قاریانی که در استفاده از روش دوم دچار محدود ارتفاع صوتی هستند (مانند مقلدین استاد شحات) و همواره مقامات بیات و رست را در تلاوت اجرا می کنند لازم است از این مدل اوج گیری استفاده کرده و پس از ورود به مقام رست، مانند روش دوم در مقام رست به کار خود ادامه دهند.

🔶 مطرح شده در کارگاه هنر تلاوت روز جمعه مورخ ۹۷/۱/۳۱
✏️ محمدکاکاوند

****

ملاحظه من ورشه التلاوه

من أهم الأشیاء التی یجب مراعاتها دائمًا فی هندسه التلاوه استخدام طرق التعدیل بناءً على مقدار قوه الصوت. فی تلاوه مشاهیر قراء العالم الإسلامی ، تم استخدام العدید من الأسالیب المختلفه. من بین الطرق المذکوره ، تُعرف عده طرق بالطرق الشائعه والمستخدمه على نطاق واسع ، وقد تم ذکر أحدها. إن طبیعه وأهمیه التعرف على طرق الذروه مهمه فی هذا الصدد لأنها تؤدی إلى الاستخدام الصحیح والمرغوب فیه لجمیع السعات الصوتیه فی التلاوه. طرق التعدیل تعنی زیاده مستوى الصوت للقارئ.

طریقه الصعود من الدرجه الرابعه للرکود (مفتاح الطریقه: تحویل أغنیه بیات نوفا إلى راست) بملکیه حسینی

ترتبط هذه الطریقه دائمًا باسم الأستاذ المنشاوی وهی فی الواقع إحدى خصائص أسلوبه. وقد استخدم أساتذه مثل شبیب وغلوش ورازیقی وغیرهم طریقه التتویج هذه فی تلاواتهم. أهم میزه لهذه الطریقه هی استخدام ارتفاع ۱٫۵ أوکتاف. القراء الذین یستخدمون الطریقه الثانیه لدیهم طبقه صوتیه محدوده (مثل مقلدی ماستر شحات) ویقومون دائمًا بسلطات الرکود والراحه فی التلاوه.من الضروری استخدام نموذج الذروه هذا وبعد الدخول إلى وضع الراحه مثل الطریقه الثانیه استمر فی العمل کراست.

قدمت فى ورشه فن التلاوه یوم الجمعه ۳۱/۱/۹۷
محمدکاکاوند