تنفس در فضای قرآنی مایه برکت است

 تنفس در فضای قرآنی مایه برکت است ا

قاری بین المللی قرآن در جلسات هفتگی خود با اشاره به آثار معنوی انس با قران کریم گفت: تنفس در فضای قرآنی برای کم بهره ترین افراد مایه برکت و سعادت است. محمدرضا پور زرگری قاری بین المللی کشورمان در جلسه آموزش هفتگی خود که شب گذشته از ساعت 21 و 30 دقیقه تا 23 و 30 دقیقه برگزار شد با اشاره به آثار انس با قرآن کریم و حضور جوانان در جلسات قرآنی گفت: در کنار قرآنی بودن مایه سعادت است و تنفس در این فضا برای خطاکارترین افراد و کم بهره ترین انها مایه برکت و سعادت است.

 

زودباوری افتی در میان مسلمانان

 

وی با اشاره به آفت زودباوری سخنان و پذیرفتن بی چون و چرای آنان در میان مسلمانان عنوان کرد: متاسفانه برخی از حقایق و سخنان از سوی افرادی با قصد و غرض مطرح می شود و خیلی ها بدون دلیل ان را می پذیرند.

 

قاری بین المللی کشورمان افزود: سالها پیش در مورد عدد 19 و خواص آن سخنان بسیاری گفته می شد که از این میان می توان به نظریات دکتر رشاد خلیفه اشاره کرد.

 

وی در مورد ویژگی های عدد 19 در قرآن مطالب بسیار زیادی نوشت و بسیاری از مسلمانان به این عدد اعتقاد پیدا کردند در حالیکه عدد 19 عدد مقدس دین یهود است و این افراد از این طریق می خواستند اسراییلیاتی را وارد قرآن نمایند.

 

این دکتر بعدها ادعای پیامبری کرد و توسط تعدادی از مسلمانان در امریکا ترور شد یکی از آفت های موجود در افکار مسلمانان زود باور کردن سخنان دیگران است و نباید هر حرفی را بدون فکر پذیرفت و برای پذیرفتن مطلبی باید در مورد ان تحقیق و استنباط کرد.

 

در تقلید خوانی باید به اختلاف قرائات توجه کرد

 

پورزرگری با اشاره به وجود اختلاف قرائات در تلاوتهای قراء مصری تصریح کرد: تلاوت بسیاری از مشاهیر عالم قرائت مصر همراه با اختلاف قرائاتی است یعنی در برخی از موارد کلمات و الفاظ به صورت دیگری تلفظ می شود که قرآن آموزان هنگام تقلید از آهنگ و لحن این اساتید باید خود را ملزم به خواندن این اختلاف قرائات نمایند و اگر به این موارد بی توجهی شود کم کم در کل اداء تقلید کاهلی پیش می آید و قرآن آموز توجه اش نسبت به کیفیت ارایه تقلید کاهش خواهد یافت.

 

البته بعضی از قراء مصری در فرم ادا دچار اشتباه می شوند و تشخیص آن توسط استاد قرآنی معین می شود که شاگردان ضمن اعتماد به حرف استاد باید فرم ادای خود را در تقلیدخوانی تصحیح نمایند.

 

باید زمینه انس جوانان با قرآن فراهم شود

 

قاری بین المللی کشورمان عنوان کرد: حسرت می خورم که برخی از نوجوانان دارای استعدادها و صداهای فوق العاده ای هستند اما متاسفانه جذب جلسات قرآن نمی شوند که برای برقراری این ارتباط و قرار گرفتن انان در دامن قرائت قرآن باید همه تلاش کنند البته نسبت به گذشته رشد قابل توجهی در حضور نوجوانان و علاقه آنان به قرائت قرآن کریم مشاهده می شود اما نقطه مطلوب فاصله زیاد داریم.

 

وی افزود: دل سپردن به ساحت قرآن و در این مسیر قرار گرفتن انسان را نورانی می کند و تنفس در فضای جلسات قرآنی برای کم بهره ترین افراد مایه برکت است انسان وقتی در جلسات قرآن حضور پیدا می کند گویی در مکانی قرار گرفته ملائکه در ان رفت و آمد دارند و اهل بیت (ع) نسبت به این مکان اشراف و نظر دارند.

 

پورزرگری تصریح کرد: خداوند در قرآن می فرماید: همانا نماز انسان را از فحشا و منکر بازمی دارد و به گفته بزرگان انسان هر قدر خطاکار باشد بالاخره به پاداشتن این نماز هر چند دارای کم توجهی باشد مایه دستگری و نجات او می شود و در پرتگاههای گمراهی مایه سعادت آدمی است البته کسی که قران و نماز را برای هوای نفس بخواند و حقیقت ان را باور نکرده باشد جزء اصحاب شیطان است همچون تکفیری ها و علمای وهابیت که عالم دین اسلام به ظاهر هستند ولی در باطن اثرات معنوی نماز و قرآن در وجودشان هیچ تاثیری نگذاشته است و طبق نص قرآن کریم با توجه به شناخت نسبت به حق ان را می پوشانند که نهایت این راه خسران و ضرر است.

 

تقسیم قراء از نظر آهنگ و ملودی

 

قاری بین المللی کشورمان با اشاره به تقسیم بندی قاریان مشهور جهان براساس تکنیک تلاوت و قرائتشان خاطرنشان کرد: قراء برجسته جهان از نظر آهنگ و ملودی و نحوه اجرا کردن آنها با هم متفاوتند همچون استاد عبدالواسط که ضمن دارا بودن صدای زیبا و تکنیک فوق العاده از ملودی کاملاً ساده بهره مند است و تلاوت اثرگذاری را خلق می کند همچنین استاد شحات انور ضمن برخورداری از صدای زیبا، نفس خوب و تکنیک بالای قرائت از ملودی های معمولی بهره مند شده ولی نحوه استفاده از این ملودی ها به صورتی زیبا و فنی ارایه می شود که از ابتدای تلاوت انسان را مجذوب می کند.

 

مصطفی اسماعیل نیز دارای صدای زیبا نبود ولی تکنیک خواندن بسیار بالایی داشت و ضمن اتخاذ ملودی های پیچیده و فنی قرائتی تاثیرگذار ارایه می داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *