شأن والایی که عبدالباسط برای قاری قرآن قائل بود

به گزارش ایکنا؛ به نقل از صدی البلد، استان الاقصر مفتخر است که یکی از فرزندان آن، شیخ فقید و قاری جلیل‌القدر الذهب صاحب «حنجره طلایی»، شیخ عبدالباسط عبدالصمد است. وب‌سایت صدی البلد با طارق عبدالباسط، پسر این قاری مشهور گفت‌وگو کرده تا خاطرات خود را از پدرش بازگو کند.

طارق عبدالباسط در بخشی از خاطرات خود گفت: فراموش نکردم که با پدرم برای شرکت در مناسبت‌های مختلف مذهبی به‌ویژه نماز جمعه می‌رفتم؛ من و خواهرانم برای همراهی با او مسابقه می‌دادیم. گاهی در داخل ماشین پنهان می‌شدیم و پدرم پس از رسیدن به مسجد ما را پیش خود می‌یافت.

وی خاطرنشان کرد: شیخ عبدالباسط عبدالصمد در تلاوت قرآن کریم شعائر خاصی داشت چرا که آیات الهی را با دل و جان می‌خواند. شهروندان به ویژه طلاب الازهر به این امر علاقه داشتند که زودتر در مسجد باشند تا در ردیف‌های اول مسجد جابگیرند تا به تلاوت پدرم گوش دهند. بنابراین بسیاری از ملیت‌های عرب و خارجی‌های مسلمان در مسجد حضور داشتند؛ پس از اتمام نماز و تلاوت، همه مشتاق بودند که با او عکس یادگاری بگیرند.

شیخ طارق عبدالباسط افزود: از پدر ادب، احترام و محبت مردم را آموخته است که نشان می‌دهد پدرش به خردسالان و پیران احترام می‌گذاشت.

وی توضیح داد که پدرش نیز به شخصیت خود به عنوان یک قاری افتخار می‌کرد. او پیش از آنکه به مسجد یا جلسه‌ای برود بهترین لباس خود را می‌پوشید و بهترین عطرها را می‌زد و دوست داشت به گونه‌ای ظاهر شود که مقام قاری قرآن کریم را بالا ببرد.

طارق عبدالباسط در ادامه سخنان خود گفت: پدرم به تمام دنیا از جنوب تا شمال سفر کرد و قرآن کریم را با صدای خود در عربستان ضبط کرد و از پادشاهان و سران کشورها افتخارات بسیار زیادی دریافت کرد و مانند پادشاهان مورد استقبال مردم کشورها قرار می‌گرفت.

خاطرات پسر عبدالباسط
وی ادامه داد: در زمان وفات پدرم، مراسم تشییع پیکر او هم مردمی و هم رسمی بود و مشهورترین علمای آن زمان از جمله شیخ جاد الحق علی جاد الحق، وزیر اسبق اوقاف محمدعلی محجوب در تشییع جنازه او شرکت کردند. همچنین مهندس فکری مکرم عبید به نمایندگی از رئیس جمهور مصر و اکثر سفرای کشورهای عربی و اسلامی در این مراسم حضور داشتند.

شایان ذکر است که شیخ عبدالباسط صاحب حنجره طلایی، در روستای ساده‌ای به نام «المراعزه» از شهرستان ارمنت در جنوب استان الاقصر در خانواده‌ای به دنیا آمد که او را به محبت قرآن، حفظ قرآن و تهذیب آن با احکام سوق دادند.

وی متولد ۱۹۲۷ بود و در سن ۶ سالگی نزد شیخ محمد الامیر حافظ قرآن کریم شد؛ سپس قرائت قرآن و احکام آن را نزد یکی از شیوخ قریه اصفون المطاعنه در مرکز اسنا فراگرفت. شیخ عبدالباسط در اوایل دهه ۱۹۵۰ وارد رادیو مصر و به یکی از مشهورترین قاریان جهان اسلام بدل شد. شیخ عبدالباسط در سال ۱۹۸۸ بر اثر بیماری قند و ناراحتی کبد درگذشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *