«عبدالباسط» نسخه‌ای تکرار‌‌ناپذیر در بین قاریان قرآن است

در نشست تخصصی واکاوی ابعاد فنی تلاوت‌های استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد که امروز، ۲۰ تیرماه، در خبرگزاری ایکنا برگزار شد، عنوان شد: «عبدالباسط» نسخه تکرار‌‌ناپذیری در بین قاریان قرآن کریم است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، این نشست تخصصی با حضور استادان «عباس سلیمی»، «سید‌محسن موسوی‌بلده» و «محمد‌رضا پورزرگری» از ساعت ۱۴ الی ۱۶ بعد از ظهر امروز شنبه، ۲۰ تیر ماه، در سالن شورا خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) برگزار ‌شد.

بنابر این گزارش، در ابتدای این نشست عباس سلیمی، استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» را اسطوره‌ای در میان قاریان قرآن کریم معرفی و تصریح کرد: این استاد قرائت قرآن کریم، نسخه تکرار‌ ناپذیر در بین تالیان قرآن کریم است و از دلایل اصلی ماندگاری تلاو‌ت‌های عبدالباسط محمد عبدالصمد این بود که ایشان از جان و دل قرآن را تلاوت می‌کرد.

سلیمی با اشاره به اهداف برگزاری سلسله نشست‌هایی درباره قاریان بنام جهان اسلام، گفت: این نشست‌ها تلاشی است در راه الگوپردازی برای نسل جوان تا با تأسی به این تالیان و سخنگویان کلام الهی در این وانفسای جهان، نقش حقیقی خود را پیدا کنند.

سپس سیدمحسن موسوی‌بلده پیشکسوت قرآنی کشورمان عنوان کرد: عبدالباسط این استاد بی‌بدیل قرائت قرآن بسیاری از ویژگی‌هایی که خداوند به یک انسان موهبت می‌کند را در خود جمع کرده بود و در میان سایر قراء مصری از نظر شخصیت، وقار و فروتنی زبا‌نزدی داشت، ایشان در زمان خود حتی در زمانی که بین قراء اختلافی رخ می‌داد به عنوان یک حَکَم در رفع آن اختلاف کوشش می‌کرد.

 پورزرگری:
عبدالباسط در طول زندگی‌شان از مسیری که برای قرائت قرآن خود تعیین کرده بودند به هیچ وجه خارج نشدند و همیشه تلاش او بر این بود تا از نغمات اصیل عرب استفاده کند و حتی از گوشه‌های نیز که استفاده می‌کرد و تقوای تلاوت را به معنی واقعی کلمه رعایت می‌کرد

گزارش ایکنا حاکی است که در ادامه نشست واکاوی ابعاد فنی تلاوت‌های قرآن عبدالباسط محمد عبدالصمد گفت‌وگوی تلفنی با «کاظم محمدزاده» استاد پیشکسوت قرآنی درباره ویژگی‌های بارز اخلاقی و ابعاد فنی تلاوت‌های عبدالباسط محمد عبدالصمد پخش و طی آن تلاو‌ت‌های این استاد کلاسیک، کامل و جامع بیان شد به نحوی که فنون قرائت قرآن را در تلاوت‌های عبدالباسط توده مردم نیز به راحتی درک می‌کنند.

در ادامه پورزرگری با اشاره به این‌که عبدالباسط از شخصیت معنوی و الهی برخوردار بود، گفت: خداوند به او رفعت مقام در بین مردم عطاء کرده بود و او فقط یک خواننده قرآن نبوده است، بلکه قاری‌ای بود عامل و متخلق به اخلاق اسلامی.

وی تصریح کرد: عبدالباسط از نسل دوم قاریان قرآن کشور مصر بود و آن‌چه از حنجره طلایی و استثنایی او به گوش می‌رسد به جزء بخش موسیقی‌یایی آن و بهره‌گیری از نغمات اصیل عرب، بیشتر از وجودش برآمده است.

سپس گوشه‌ای از تلاوت‌های استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد ویژه حضار در این نشست پخش شد و پورزرگری بیان کرد: ایشان در طول زندگی‌شان از مسیری که برای قرائت قرآن خود تعیین کرده بودند به هیچ وجه خارج نشدند و همیشه تلاش او بر این بود تا از نغمات اصیل عرب استفاده کند و تقوای تلاوت را به معنی واقعی کلمه رعایت می‌کرد.

یادآوری می‌شود، «عبدالباسط محمد عبدالصمد» از مشاهیر و نوابغ علم قرائت قرآن در جهان اسلام است که در سن هشت سالگی قرائت قرآن را آغاز کرد و در سن ۱۰ سالگی حافظ کل قرآن کریم شد و نه‌ تنها در کشور مصر بلکه در سراسر جهان اسلام و حتی کشورهای غیر اسلامی شناخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *