«علی‌‌البناء»؛ استاد بهره‌گیری از لحن برای ارائه معانی آیات

در نشست واکاوی ابعاد فنی تلاوت‌های قرآن استاد محمود علی‌البناء عنوان شد: استاد محمود علی‌البناء در اجرای قرائت دارای صدای بم بسیار زیبا است که دارای اوج خوبی هم هست، وی استاد بهره‌گیری از الحانی است که بیشتر جنبه ارائه معانی قرآن را دارد.

نشست واکاوی ابعاد فنی تلاوت‌های قرآن استاد محمود علی‌البناء

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، نشست تحلیل تلاوت‌های قرآن «محمود علی‌البناء» قاری ممتاز مصری از سلسله نشست‌های واکاوی ابعاد فنی تلاوت‌های قاریان برجسته قرائت قرآن کریم با حضور «عباس سلیمی» پیشکسوت قرآنی، حجت‌‌الاسلام و المسلمین «محمدرضا شهیدی‌پور» کارشناس قرآنی و «مهدی قره‌شیخلو» قاری بین‌المللی و از داوران مسابقات قرآنی برگزار شد.

در ابتدای این نشست سلیمی گفت: یکی از ‌ستاره‌های قرآنی جهان اسلام که آیات کلام‌الله مجید را با انگیزه و ایمان شگرف با وقار و طمأنینه تمام تلاوت می‌کرد و استاد بزرگواری که در یکی از روستاهای کشور مصر به دنیا آمد و به خاطر برخورداری از روحیات صالح و شرافتمندانه‌ای که در مردم روستاها وجود دارد زندگی پاک و مطهری داشت، محمود علی‌البناء است

درخشش علی‌البناء در شش سالگی

این پیشکسوت قرآنی در ادامه سخنانش در معرفی علی‌البناء تصریح کرد: او در حقیقت با توجه ویژه تربیتی والد خود به جهان تلاوت قرآن راه یافت، به طوری‌ که در شش سالگی درخشش او آغاز شد و در ۱۲ سالگی تلاوت‌های باشکوهی را ارائه می‌کرد و در ۲۲ سالگی به رادیوی مصر راه یافت و از بزرگانی بود که در حقیقت از احترام ویژه‌ای نزد مردم مصر برخودار بود.

وی تلاش علی البناء برای حفظ قرآن را ستود و اظهار کرد: استاد بزرگواری که در خاطرات خود اشاره به این دارد که در دوران نوجوانی به خاطر عشق وافری که به فراگیری قرآن داشت، شب‌ها نمی‌خوابید و به حفظ قرآن کریم مشغول بود تا صبح روز بعد بتواند تکلیف خود را آن‌گونه که رضایت استاد را تأمین می‌کند، ارائه کند.

وی افزود: استاد بزرگواری که سبک او ویژه‌ بود که اگرچه تقلید را در ابتدای ورود به صنعت تلاوت قرآن تجویز می‌کرد، اما مصرانه معتقد بود که قاری باید شخصیت اصلی خود را بروز دهد و صاحب سبک خاصی در تلاوت قرآن باشد.

سلیمی در معرفی اساتید حاضر در نشست گفت: برای این‌که با نحوه تلاوت استاد بیشتر آشنا شویم با حضور دو تن از عزیزان که دعوت ما را پذیرفتند، داور بین‌المللی مسابقات قرآن حجت‌الاسلام ‌و المسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، همچنین قاری بین‌المللی کشور، مهدی قره‌شیخلو به بحث می‌پردازیم.

در ادامه این نشست شهیدی‌پور گفت: هنر تلاوت قرآن تنها هنری است که اعجاز بیانی قرآن و نظم‌‌ آهنگ قرآن را به منصه ظهور می‌‌رساند و معرفی بسیار خوبی است. در این رابطه، قاریان قرآن با هنری که دارند، با استعدادی که در توان دارند سعی می‌کنند این هنر را و این بخش اعجاز بیانی قرآن را به خوبی معرفی و شنوندگان را با این هنر قرآنی آشنا می‌کنند.

نشست واکاوی ابعاد فنی تلاوت‌های قرآن استاد محمود علی‌البناء

وی شخصیت استاد علی‌البناء را در این رابطه بی‌نظیر خواند و تأکید کرد: شخصیت استاد محمود علی البناء در این رابطه بی‌نظیر است، این شخصیت در سن کودکی لقب کودک معجزه را به خود اختصاص داد، هم با توجه به صدای زیبایی که داشت و در کودکی مشخص بود و هم این‌که در روستای خودشان کوچک‌ترین کودکی بودند که قرآن را حفظ کردند و به حفظ کامل قرآن نائل شدند، ضمن این‌که محمود علی البناء با توجه به علاقه‌ای که به قرائت قاریان برجسته، نظیر استاد محمد رفعت، استاد عبدالفتاح شعشاعی و حتی قاریانی که در رادیو تلاوت نمی‌کردند مثل استاد شفیق ابوشهبه یا استاد محمد هلباوی با استماع این قرائت‌ها سعی کرد برای خود سبکی را اختراع و انتخاب کند.

سبک علی‌‌البناء سابقه قبلی نداشته است

وی در مورد ویژگی‌های سبک تلاوت علی‌البناء تأکید کرد: سبک علی‌‌البناء سابقه قبلی نداشته یعنی نمی‌شود گفت که سبک استاد محمود علی البناء توسط استاد دیگری اجرا شده است مثل این می‌ماند که ما بیائیم از قرائت‌های چند استاد استفاده کنیم و یک سبکی را اختراع و انتخاب کنیم که به هیچ سبک دیگری شباهت نداشته باشد.

شهیدی‌پور در ادامه سخنانش تصریح کرد: استاد محمود علی‌البناء در اجرای قرائت دارای صدای بم بسیار زیبا است که دارای اوج خوبی هم هست و الحانی که بیشتر جنبه تعبیر معانی قرآن را دارد، عرض می‌کنم در بخش لحن، ما لحن مقامی داریم که این روزها خیلی متداول است، اما لحن بیانی که مقصود از آن تصویر معانی قرآن است و یا به بیان دیگر تعبیر جملات، فرض کنیم ما جمله خبری داریم، جمله استفهامی ‌داریم، جمله تعجبی داریم، جمله‌ای که ناشی از حسرت است، این استاد در ارائه این جملات بسیار زبردست و توانا هستند.

وی در پایان سخنانش گفت: در لحن بیانی به عنوان مثال عبارت «وَلَا تَحْزَنَ» در سوره طه و قصص، مضمون نفی دارد، یعنی اندوه نخورد، اگر وقف شود، «لَا تَحْزَنَ» می‌شود، یعنی اندوه نخور. استاد محمود علی البناء در این عبارت به شکلی لحن را اجرا می‌کند که کاملاً مشخص است که مقصود از این عبارت نفی است نه نهی یعنی کاملاً در ادای عبارات قرآنی استادی کامل دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *