لزوم ایجاد زیرساخت های عقیدتی برای جذب افراد در فعالیت های قرآنی

محمدکاکاوند قاری، فعال و استاد قرآن کشورمان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات ؛درباره جذب جوان ها در فضاهای قرآنی بیان کرد: ما برای جذب هر گروه سنی در وحله اول نیازمند ایجاد زیرساخت های عقیدتی هستیم. معلمین، مدرسین، مؤسسات قرآنی، جلسات قرآنی، هیئات مذهبی، مساجد، منابر و … همگی بسترهای ایجاد ساختارهای عقیدتی در جامعه هستند و تا زمانی‌که محتوای قرآنی به شکل صحیح در این بستر ارائه نشود، هیچ دلبستگی و وابستگی به آموزه های قرآن کریم در افراد ایجاد نخواهد شد. به نظر بنده بخش مهم و حساس نهادهای قرآنی در کشور به عنوان متولی امور قرآنی، رسیدگی به زیرساخت‌هایی در جامعه است.

وی افزود: در وحله دوم توجه به مشوق ها، میزان ارزش‌گذاری ها، جایگاه و منزلت اجتماعی از موضوعات بسیار مهمی است که موجب ایجاد انگیزه و جذب جوانان در حوزه فعالیت های قرآنی می شود.

کاکاوند گفت: متاسفانه در این زمینه ضعف های بسیار جدی و ریشه ای وجود دارد که جز با حمایت دولت ها و مسئولین تصمیم گیر میسر نخواهد شد. زمانی‌که منزلت و رفاه اجتماعی یک فعال قرآنی در جامعه در پایین ترین سطح خود باشد،همچنین برای قاریان، حافظان و پیشکسوتان قرآنی که سالیان سال در این حوزه فعالیت می کنند، هیچ آینده روشنی دیده نشده باشد، طبیعتا هیچ گروه سنی وارد فعالیت های قرآنی نمی‌شود و گرایش به سایر رشته ها و فعالیت هایی که منجر به تأمین معیشت، توجه اجتماعی و ارزشگذاری اجتماعی می شود جذب می شوند.

قاری قرآن کشورمان ادامه داد: امروزه رفع نیازهای معیشتی و رسیدگی به امور خانواده در رأس هرگونه کاری قرار دارد. با وجود مشکلات اقتصادی ای که در جامعه وجود دارد و همچنین عدم وجود آینده روشن در زمینه های قرآنی، جذب جوانان و به خصوص نسل جدید کاری ناقص و بدون نتیجه می باشد. امروز در جامعه ما، غالب فعالان قرآنی در کشور، از روی علاقه قلبی و ارادتی که به قرآن کریم دارند، مشغول به فعالیت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *