لزوم حمایت نهادها از سازندگان نرم افزارهای قرآنی/ در حوزه تخصصی نرم افزار های قرآنی با کمبودهای جدی روبرو هستیم

قاری قرآن کشورمان گفت: امروزه در زمینه های علوم قرآنی، تفسیر، ترجمه و آموزش های مقدماتی قرآن کریم، نرم افزارهای بسیار خوبی تولید شده است، اما در حوزه تخصصی با کمبودهای بسیار جدی روبرو هستیم.

محمد کاکاوند قاری،استاد و فعال قرآنی کشورمان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات گفت: در زمینه تولید نرم افزارهای قرآنی، حرکت ها و فعالیت های بسیار خوبی صورت گرفته است. تولیدات قرآنی در سالیان اخیر نقش بسیار مهمی در ورود قرآن به منازل داشته است. سالیان قبل که این محصولات، بسیار محدود بود، دسترسی به بسیاری از محتویات قرآنی نیز با مشکل روبرو بود.

وی افزود: امروزه در زمینه های علوم قرآنی، تفسیر، ترجمه و آموزش های مقدماتی قرآن کریم، نرم افزارهای بسیار خوبی تولید شده است، اما در حوزه تخصصی با کمبودهای بسیار جدی روبرو هستیم، متاسفانه بسیاری از نهادهای قرآنی با این نگاه که تولید فلان نرم افزار توجیه اقتصادی ندارد، از نرم افزارهای تخصصی و حتی غیرتخصصی نیز حمایت نمی‌کنند و تعداد اندک نرم افزارهایی که در زمینه های تخصصی تولید شده، همگی با هزینه های شخصی تولید شده است.

کاکاوند گفت: همچنین قیمت‌های بالای بعضی از نرم افزارهای قرآنی موجب شده است که مخاطبین کمتری از این تولیدات استفاده نمایند، آن چیزی که در نرم افزارها، حرف اول را برای جذب مخاطب می‌زند، کیفیت گرافیک نرم افزار، کیفیت و روش ارائه مطالب، دو سویه بودن نرم افزارها به این معنی که گفتگو محور، استاد و معلم محور باشد و همچنین نوآوری در ارائه محتویات آموزشی به شکل آفلاین، آنلاین و حقیقی از جمله موارد بسیار مهم در تولید نرم افزار است.

فعال قرآنی ادامه داد:  قابل دسترس بودن نرم افزار برای عموم مردم و ارتباط گیری با مخاطبین برای ارائه مطالب روز از جمله مواردی است که در نرم‌افزارهای قرآنی نمی‌بینیم و همین موارد ظاهری است که جذب در مخاطبین را ایجاد می‌کند. امروزه نرم افزارهای قرآنی علاوه بر مواردی که اشاره شد با مشکلات جدی در حوزه روش ارائه محتوا روبرو هستند و همین عامل موجب شده است که اغلب نرم افزارها دارای ساختار بسیار شبیه و غالبا کاملا شبیه به یکدیگر داشته باشند.

کاکاوند گفت: لازم است فعالیت های پژوهشی، فنی و تخصصی در زمینه تولید نرم افزارهای قرآنی صورت بگیرد و حمایت های مادی و معنوی نهادهای قرآنی از این تولیدات، بیشتر شود و تولیدکنندگان نیز به حوزه های مختلف قرآنی نیز ورود کرده و فقط متمرکز تولید نرم افزارهای آموزش روخوانی، تجوید و … نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *