تلاوت‌های تکنیکی «رفعت» کلاس درسی برای قاریان ممتاز است

یکی از قاریان بین‌المللی کشورمان با اشاره به این‌که به دلیل پرمحتوا بودن تلاوت‌های استاد «محمد رفعت» از نظر فنی تقلید از سبک ایشان با اقبال عمومی مواجه نشده است، گفت: تلاوت‌های فنی و تکنیکی «رفعت» کلاس درسی برای قاریان قرآن درجه اول است.

«مهدی قره‌شیخلو» از قاریان بین‌المللی قرآن

«مهدی قره‌شیخلو» از قاریان بین‌المللی قرآن و رئیس سازمان دارالقرآن ‌الکریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: در مجموع تلاوت‌ها را می‌توان در دو گروه دسته‌بندی کرد؛ مجموعه‌ای از تلاوت‌ها قابل تقلید و قابل بهره‌گیری در آموزش قرائت قرآن است که تلاوت‌های استادانی چون «محمد صدیق منشاوی» و «عبدالباسط محمد عبدالصمد» از این دسته تلاو‌ت‌ها محسوب می‌شوند.

وی دسته دوم از تلاوت‌ها را خاص نامید و منحصر به‌فرد معرفی کرد و ادامه داد: این قبیل تلاوت‌ها به صورت کامل قابل تقلید نیستند، مانند تلاوت‌های استاد محمد رفعت که به دلیل دارا بودن ویژگی‌های خاص، قاریان قرآن تقلید کاملی از آن نمی‌کنند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم افزود: شاید به همین دلیل است که اقبال عمومی نیز نسبت به این‌گونه تلاوت‌ها کمتر دیده می‌شود و افرادی که دوستدار استماع تلاوت قرآن کریم هستند و سر رشته‌‌‌ای از فنون قرائت قرآن ندارند، از شنیدن این تلاوت‌ها استقبال چندانی نمی‌کنند.

این قاری بین‌المللی کشورمان اظهار کرد: تلاوت‌های مرحوم رفعت از لحاظ فنی آن‌قدر پر‌محتوا است که قاریانی که در سطوح بالا بوده و از علم قرائت اطلاعات کافی دارند، می‌توانند از تلاوت‌های وی بیشترین استفاده را ببرند و آن‌هایی که اهل فن و تخصص قرائت قرآن هستند، بسیار خوب می‌توانند از این تلاو‌ت‌ها نکات لحنی و فنی را بیاموزند.

 قره‌شیخلو:
اقبال عمومی نیز نسبت به این‌گونه تلاوت‌ها کمتر دیده می‌شود و افرادی که دوستدار استماع تلاوت قرآن کریم هستند و سر رشته‌‌‌ای از فنون قرائت قرآن ندارند، از شنیدن این تلاوت‌ها استقبال چندانی نمی‌کنند

قره‌شیخلو با اشاره به این‌که استماع تلاوت‌های استاد رفعت به عنوان یک کلاس درس برای افرادی که در سطوح بالای قرائت قرآن هستند، می‌تواند استفاده شود، گفت: باید توجه داشت ‌که تلاوت‌های ایشان برای حدود ۸۰ سال پیش بوده است و در آن برهه زمانی و با توجه به دستگاه‌های ضبط صدا با این کیفیت تلاوت قرآن داشتن، بسیار کار مشکل و در عین حال جالب بوده است.

وی افزود: ایشان از نوابغ عالم قرائت و به عبارتی پایه‌گذار سبکی در قرائت قرآن بود و از این سبک قاری که اهل فن و تخصص است، می‌تواند استفاده کند، ایشان با توجه به معنی و مفهوم قرآن بسیار قابل توجه تکنیک‌های صوتی را اجرا می‌کند و تکنیک‌های لحنی که دارد همه نکاتی است که قاریان می‌توانند با تمرین این تکنیک‌های سخت، آن‌ها را تجربه کرده و با آن‌ها مأنوس شوند تا خود نیز توانایی پیاده کردن آن را پیدا کنند.

این قاری بین‌المللی در پایان گفت: این قبیل تلاو‌ت‌ها برای افرادی که در اول راه آموزش تلاوت قرآن هستند توصیه نمی‌شود، آن‌هایی که تجربه کافی پیدا کردند و خودشان به هر حال دوره‌های مختلف را پشت‌ سر گذاشته‌اند و قدرت خوبی در قرائت قرآن پیدا کرده‌اند، می‌توانند از سبک استاد رفعت استفاده بیشتری ببرند، همچنین قاریان جوان بستگی به سبک تلاوتشان می‌توانند از نکات درسی استاد محمد رفعت بهره برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *