داشتن خشوع در تلاوت قرآن از ویژگی‌‌های مهم قرائت استاد رفعت است

در نشست تخصصی تحلیل تلاوت‌ استاد «محمد رفعت» در خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) تاکید شد؛ خشوع ویژگی بسیار مهمی است که در تلاوت‌های استاد رفعت مشهود است و حتی درباره این خشوع گفته شده «الصوت المعبر الخاشع»، که از صفت‌های تلاوت محمد رفعت به حساب می‌آید.

نشست تحلیل تلاوت «محمد رفعت» در خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، نشست تحلیل تلاوت‌های استاد «محمد رفعت» از قاریان ممتاز و برجسته جهان اسلام بعد از ظهر روز شنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه، با حضور «عباس سلیمی» پیشکسوت قرآنی، «سید محسن موسوی‌بلده» داور بین‌المللی، «مهدی دغاغله» کارشناس قرآنی، «احمد ابوالقاسمی» قاری بین‌المللی و جمعی از علاقه‌مندان به قرآن کریم در محل سالن کنفرانس ایکنا برگزار شد که بخش‌های پیشین گزارش این نشست از نظر خوانندگان محترم گذشت.
«مهدی دغاغله» کارشناس قرآنی و سرپرست گروه تواشیح ثقلین اهواز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود خشوع در تلاوت‌های استاد رفعت گفت: خشوع ویژگی بسیار مهمی است که در تلاوت‌های استاد رفعت مشهود است و حتی درباره این خشوع گفته شده «الصوت المعبر الخاشع»، که از صفت‌های تلاوت محمد رفعت به حساب می‌آید.

وی افزود: مرحوم «احمد الرزیقی» از قاریان ممتاز مصر درباره تلاوت‌های استاد رفعت می‌گوید: «بحه مهموسه در صدای رفعت وجود دارد، بحه در اصلاح تجویدی مربوط به حف حاء است، منظور از مهموس نیز خیلی ظریف، یعنی بحه خیلی ظریفی در صدای استاد رفعت وجود دارد.

 «مهدی دغاغله»:
درباره رفعت گفته شده که درهنگام تلاوتش ملائک به تلاوتش گوش می‌دهند، یا این‌که گفته شده تاریخ و زمان عقیم است که دوباره فردی مانند رفعت را به دنیا بیاورد و همه این جملات برای این منظور گفته شده که جایگاه و مکانت استادی مانند رفعت را نمایان‌تر کند

دغاغله با اشاره به آیه «وخشعت الاصوات لرحمن فلا تسمع الی همسا» تصریح کرد: خشوع و صوت مهموس که برای صدای استاد رفعت برشمردیم در این آیه نیز به آن‌ها اشاره شده است و این امر از ویژگی‌های تلاوت‌های استاد محمد رفعت است که به وی لقب معجزه هم داده‌اند.

این کارشناس قرآنی تأکید کرد: درباره محمد رفعت از طرف بزرگان و نویسندگان سخن زیاد به میان رفته است، درباره وی گفته شده که درهنگام تلاوتش ملائک به تلاوتش گوش می‌دهند، یا این‌که گفته شده تاریخ و زمان عقیم است که دوباره فردی مانند رفعت را به دنیا بیاورد و همه این جملات برای این منظور گفته شده که جایگاه استادی مانند رفعت را نمایان‌تر کند.

سرپرست گروه تواشیح ثقلین عنوان کرد: در این‌جا خوب است که از فردی به اسم مرحوم «زکریا مهران» نیز نامی برده شود، زیرا هرگاه درباره رفعت سخنی به میان آمده، نام این شخص نیز در ذهن‌ها متبادر می‌شود، این فرد آن‌قدر به استاد رفعت علاقه داشته که تمام تلاوت‌های صوتی استاد رفعت را که بر روی صفحه گرامافون ضبط شده بود جمع‌آوری کرد و نزد خود نگه‌ داشت.

دغاغله ادامه داد: در هنگام جنگ جهانی دوم این فرد از ترس این‌که تلاوت‌های جمع‌آوری شده از بین برود یا این‌که به دست نااهلان برسد آن‌ها را در ۲۰ جعبه چوبی تعبیه می‌کند و در هر جهبه ۱۰ صفحه گراموفون قرار می‌دهد.

«مهدی دغاغله» کارشناس قرآنی و سرپرست گروه تواشیح ثقلین اهواز

این کارشناس قرآنی افزود: وی این جعبه‌ها را به «اسیوط» از روستاهای دور افتاده مصر و نزد خویشاوندان خود می‌فرستد و بعدها این تلاوت‌ها توسط خانواده این فرد به رادیو قرآن مصر اهداء می‌شود و در واقع هر آن‌چه که اکنون از تلاوت‌های محمد رفعت را می‌شنویم در نتیجه تلاش‌های زکریا مهران بوده است.

این فعال قرآنی استان خوزستان در پاسخ به این پرسش سید محسن موسوی بلده از کارشناسان حاضر در این نشست که آیا اطلاع دارید که صدای اولیه استاد رفعت توسط چه کسی ضبط شده است گفت: بنا بر آن‌چه که شنیده‌ام برای اولین بار شرکت «بیدافون» که ظاهراً دارای ملیت آلمانی یا انگلیسی بوده صدای این استاد را ضبط کرده است.

دغاغله ادامه داد: گفته شده که یک افسر انگلیسی به طور تصادفی تلاوت استاد را رفعت را می‌شنود و تحت تأثیر تلاوت وی قرار می‌گیرد و تقاضای دیدن حضوری استاد رفعت را می‌کند، وقتی این افسر انگلیسی با رفعت دیدار می‌کند و تلاوتش را از نزدیک می‌شنود می‌گوید من تازه راز سوز تلاوت‌های استاد رفعت را دریافتم که در واقع به دلیل نابینا بودن این استاد است و به واسطه همین شخص نیز شرکت بیدافون تلاوت‌های این استاد را برای اولین بار ضبط می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *