دو انتظار مدرسان قرآن از نمایشگاه بین‌المللی

محمد کاکاوند، قاری ممتاز کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه بیشترین انتظاری که از نمایشگاه بین‌المللی قرآن می‌تواند داشته باشد ارائه محتواهای آموزشی در زمینه‌های مختلف است، گفت: به اعتقاد من در نمایشگاه امسال شاهد ارتقاء بعد محتوایی هستیم. سال گذشته نیز در چندین نوبت به نمایشگاه قرآن مراجعه داشتم که شرایط خوبی از این حیث نداشت.

وی با بیان اینکه شاهد ایده‌پردازی‌های جدید در نمایشگاه قرآن نیستیم، افزود: نمایشگاه قرآن محلی است که فعالان قرآنی در آن با جدیدترین ایده‌ها و دستاوردهای قرآنی آشنا شوند اما من هرچقدر به بخش‌های مختلف مراجعه داشتم با ایده‌های چندان جدیدی که بتوانم آن را در محل خدمت خودم ارائه دهم مواجه نشدم و این می‌تواند از ضعف‌های نمایشگاه قرآن باشد.

این قاری ممتاز در ادامه با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد بیشترین کارکرد نمایشگاه قرآن در حوزه تبلیغ و ترویج باشد، بیان کرد: با این وجود باید دیگر مباحث از جمله آموزش قرآن کریم و محتواها و محصولات آموزشی بیش از گذشته و بیش از سایر بحث‌ها مورد توجه قرار گیرد.

کاکاوند در بخش دیگری از صحبت‌های خود با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه از مراجعه به نمایشگاه قرآن دو هدف را دنبال می‌کند، گفت: اولین هدف من مواجه شدن با محصولات قرآنی در بحث تخصصی که آن را دنبال می‌کنم است تا از آن برای یادگیری استفاده کنم.

وی دومین هدف خود از حضور در نمایشگاه قرآن را دریافت ایده‌های جدید عنوان کرد و افزود: من و افرادی مانند من که در بحث قرآنی در سازمان‌های مختلف مشغول کار هستیم به دنبال پیاده کردن ایده‌های جدید قرآنی در سازمان محل خدمت هستیم. به اعتقاد من نمایشگاه قرآن باید محلی برای ارائه این ایده‌ها باشد، اما متأسفانه اینگونه نیست.

این قاری ممتاز کشورمان بزرگ‌ترین خلاء نمایشگاه قرآن را نبوده ایده‌های جدید در آن عنوان و اظهار کرد: ما چند سال قبل در دارالقرآن وزارت نفت فراخوان ایده‌های قرآنی ارائه دادیم که ایده‌های جالبی را دریافت کردیم و در قالب همان ایده‌ها به نیازهای مخاطبان خودمان نیز پی بردیم. نمایشگاه قرآن نیز می‌تواند در سطح بالاتری این حرکت را انجام دهد. من در مراجعاتی که داشته‌ام با هیچ غرفه‌ای که ایده‌های قرآنی را از مخاطبان دریافت کند، مواجه نشدم.

کاکاوند اذعان کرد: مسئولان معاونت قرآنی می‌توانند در هر دوره از نمایشگاه قرآن چنین فراخوانی را اعلام کنند؛ چرا که خلاء آن واقعاً احساس می‌شود. اگر چنین فراخوانی وجود داشته باشد، ایده‌های بسیار جدیدی وارد نمایشگاه خواهد شد و پردازش همان ایده‌های خام و اولیه می‌تواند به توسعه فرهنگ قرآنی کمک کند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که استقبال فعالان قرآنی از این نمایشگاه را چگونه ارزیابی می‌کند؟ گفت: به اعتقاد من استقبال افرادی که به صورت حرفه‌ای فعالیت‌های قرآنی را دنبال می‌کنند، بسیار اندک است. این عدم حضور دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. مطمناً هر فردی با انگیزه‌ای خاص به نمایشگاه قرآن مراجعه می‌کند و اگر شاهد عدم حضور فعالان قرآنی هستیم حتماً انگیزه‌هایی که آنها دارند در این نمایشگاه وجود ندارد.

 

لینک خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *