«محمد رفعت» در تلاوت قرآن تسلیم سیاق آیات است

در نشست تخصصی تحلیل تلاوت‌ استاد «محمد رفعت» در خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) تاکید شد؛ تلاوت‌های محمد رفعت صد در صد تعبدی است، وی در تلاوت متوجه معنا بوده و تسلیم سیاق آیات قرآن می‌شود.

نشست تحلیل تلاوت «محمد رفعت» در خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، نشست تحلیل تلاوت‌های قرآن استاد «محمد رفعت» از قاریان ممتاز و برجسته جهان اسلام بعد از ظهر روز شنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه، با حضور «عباس سلیمی» پیشکسوت قرآنی، «سید محسن موسوی‌بلده» داور بین‌المللی، «مهدی دغاغله» کارشناس قرآنی، «احمد ابوالقاسمی» قاری بین‌المللی و جمعی از علاقه‌مندان به قرآن کریم در محل سالن کنفرانس ایکنا برگزار شد که بخش‌های پیشین گزارش این نشست از نظر خوانندگان محترم گذشت.
«احمد ابوالقاسمی» از کارشناسان قرآنی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تلاوت‌های محمد رفعت گفت: غنی بودن تلاوت‌های استاد رفعت از ملودی‌های منسجم و بی‌نیازی از اغراق در تلاوت، از ویژگی‌ها و هنر رفعت در تلاوت قرآن کریم است.

در ادامه این نشست «مهدی دغاغله» کارشناس قرآنی و سرپرست گروه تواشیح ثقلین اهواز نیز با اشاره به ضرورت تشکیل این‌گونه جلسات تصریح کرد: کسی که این جلسه را از ابتدا دنبال کرده و از صحبت‌های استادان حاضر در جلسه استفاده کرده، خود به خود به ضرورت تشکیل جلساتی این‌چنینی پی خواهد برد.

وی با اشاره به سخنان موسوی‌بلده از کارشناسان حاضر در جلسه افزود: نعمت صوت که به آن اشاره شد در قرآن کریم در کنار نعمت قرآن قرار گرفته است آن‌جا که خداوند متعال می‌فرماید: «الرَّحْمَنُ (۱) عَلَّمَ الْقُرْآنَ ﴿۲﴾ خَلَقَ الْإِنسَانَ ﴿۳﴾ عَلَّمَهُ الْبَیَانَ ﴿۴﴾».

 سرپرست گروه تواشیح ثقلین اهواز
استاد محمد رفعت علاوه بر ویژگی‌های ممتاز صوتی، لحنی و تصویر معانی در تلاوت، ویژگی ممتاز دیگری دارد که باید از آن ویژگی به عنوان ویژگی روحی و شخصی وی نام برد

این داور بین‌المللی قرآن کریم عنوان کرد: استاد محمد رفعت علاوه بر ویژگی‌های ممتاز صوتی، لحنی و تصویر معانی در تلاوت، ویژگی ممتاز دیگری دارد که باید از آن ویژگی به عنوان ویژگی روحی و شخصی وی نام برد.

وی تأکید کرد: تلاوت‌های محمد رفعت صد در صد تعبدی است، وی در تلاوت متوجه معنا بوده و تسلیم سیاق آیات قرآن می‌شود و خشوع را در تلاوت‌های استاد رفعت باید به عنوان اصلی بسیار مهم به حساب آوریم.

دغاغله با اشاره به سخنان گوهربار پیامبر اکرم (ص) درباره بهترین قاری قرآن عنوان کرد: وقتی از رسول خدا (ص) سئوال شد که بهترین قاری قرآن از دید شما کیست ایشان فرمودند «من اذا سمعت قرائته رأیت أنه یخشی الله» یعنی کسی که اگر تلاوتش را بشنوی خواهی دید که وی در برابر خداوند متعال خاشع و خاضع است.

سرپرست گروه تواشیح ثقلین اهواز تصریح کرد: استاد «رزق خلیل حبه» شیخ‌المقارء مصر نیز با توجه به این سخن گوهربار پیامبر اکرم(ص) می‌گوید، ویژگی که رسول گرامی اسلام (ص) درباره قاری قرآن می‌فرماید در فردی مانند رفعت وجود دارد و رفعت فردی خودساخته است.

مهدی دغاغله ادامه داد: باید گفت مطالبی که عنوان شد به هیچ وجه مطالب بی‌ربط با مقوله تلاوت قرآن نیست، زیرا انسان به هر اندازه که از لحاظ روحی، معنوی و ارتباط با خدا خود را بسازد و به صورت تعبدی قرآن بخواند قرائتش ارزشمند شده و تأثیرگذارتر خواهد بود.

«مهدی دغاغله» کارشناس قرآنی و سرپرست گروه تواشیح ثقلین اهواز

وی با اشاره به آثار صوتی که از استاد محمد رفعت به دست ما رسیده است یادآوری کرد: افرادی مانند «رزق خلیل حبه»، «ابوالعینین شعیشع» و «عربی القبانی» معتقدند که وقتی تلاوت‌های رفعت را که بر روی گرامافون ضبط شده گوش می‌کنیم، این تلاوت‌ها حتی نصف آن‌چه در تلاوت‌های استاد رفعت از حزن و خشوع هست را نشان نمی‌دهد.

این کارشناس قرآنی تصریح کرد: محمد رفعت در تلاوت قرآن متوجه معنای آیات بوده و تسلیم سیاق آیات قرآن است و هر آن‌چه که معنای آیه می‌طلبد در تلاوت مد نظر قرار می‌دهد، به عنوان مثال وی با توجه به این که جمله خبری است یا امری، مدح است یا ذم و … به تلاوت قران کریم می‌پردازد.

این کارشناس قرآنی همچنین با اشاره به صحبت‌های احمد ابوالقاسمی مبنی بر بی‌برنامه‌ بودن تلاوت‌های رفعت تصریح کرد: با توجه به صحبت‌های استاد ابوالقاسمی در تلاوت قرآن قالب و کلیشه مشخصی وجود ندارد که بتوان این کلیشه را در هر جای قرآن به کار برد، توجه نکردن به این موضوع سبب شده که هم اکنون شاهد تلاوت‌هایی باشیم که فقط آهنگ است و در آن‌ها توجهی به معنا نمی‌شود.

سرپرست گروه تواشیح ثقلین اهواز تأکید کرد: هدف نهایی از تلاوت قرآن کریم رسیدن به معنا و مفاهیم قرآن است و قرائت قرآن نیز مقدمه‌ای برای تدبر در قرآن بوده و تدبر در قرآن نیز مقدمه‌ای برای عمل کردن به دستورات و احکام قرآن کریم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *