سبک «محمد رفعت» در تلاوت قرآن عامه‌پسند نیست

یک قاری ممتاز کشورمان معتقد است سبک «محمد رفعت» در تلاوت قرآن از نظر لحنی بسیار سنگین است و درک آن برای عامه مردم امکا‌ن‌پذیر نیست، عامه مردم آن نوع تلاوتی را که از نظر لحنی بسیار ساده است، بیشتر می‌پسندند.

«امین پویا» قاری ممتاز قرآن کریم

در بخش نخست از گفت‌وگوی «امین پویا» قاری ممتاز قرآن کریم با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) درباره شخصیت و زندگانی استاد «محمد رفعت» وی با اشاره به شاخصه‌های فنی موجود در تلاوت استاد رفعت گفت: مهم‌ترین شاخصه‌ تلاوت قرآن این استاد را که باید به آن اشاره کرد استفاده از «لحن بیانی» در تلاوت قرآن کریم است.

وی افزود: محمد رفعت به گونه‌ای با تسلط بر معنا به تلاوت قرآن می‌پردازد که وقتی به عنوان مثال آیاتی را که در وصف بهشت در قرآن به آن‌ها اشاره شده تلاوت می‌کند، مستمع حس می‌کند که وی هم‌اکنون در بهشت است و از نزدیک بهشت را می‌بیند.
پویا در ادامه این‌ گفت‌وگو تصریح کرد: نمی‌توان مدعی شد که محمد رفعت از سبک تلاوت پیشینیان و قاریان قبل از خود تأثیر نپذیرفته است، به طور قطع محمد رفعت در تلاوت قرآن کریم از سبک تلاوت‌های استاد «احمد ندا» و به ویژه استاد «علی محمود» تأثیر پذیرفته است زیرا تلاوت‌های این استادان خیلی به هم شبیه است.

 

این قاری ممتاز کشورمان ادامه داد: نوع وقف و ابتدا در تلاوت‌های محمد رفعت و علی محمود خیلی به هم شبیه است، تلاوت این دو استاد حتی در کیفیت استفاده از صدا و ترکیب الحان نیز دارای شباهت‌های فراوانی است.

پویا تأکید کرد: با توجه به این‌که استاد علی محمود بر علم موسیقی اشراف کاملی داشت و یکی از موسیقیدانان برجسته آن زمان نیز به حساب می‌آمد، این امر حتی در تلاوت‌های این استاد نیز مشهود بود و استاد رفعت نیز که یکی از شاگردان این استاد بود بر علم موسیقی اشراف داشت.

نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم هندوستان در سال ۱۳۸۵ عنوان کرد: شاید یکی از علل پیچیدگی سبک تلاوت استاد رفعت تسلط فوق‌العاده او بر علم موسیقی باشد که هر کسی نیز نمی‌تواند از سبک تلاوت وی تقلید کند و باید برای تقلید از سبک وی به نوعی برداشت و الهام از سبک تلاوت این استاد دست یافت.

 «امین پویا»:
شاید یکی از علل پیچیدگی سبک تلاوت استاد رفعت تسلط فوق‌العاده او بر علم موسیقی باشد که هر کسی نیز نمی‌تواند از سبک تلاوت وی تقلید کند

وی افزود: ویژگی‌های لحنی استاد رفعت در تلاوت قرآن کریم منحصر به فرد است، البته همان‌طور که عنوان شد همه زیر و بم سبک تلاوت و الحانی که وی در تلاوت قرآن استفاده می‌دهد را نمی‌توان به طور کامل تقلید کرد.

پویا یادآور شد: سبک محمد رفعت در تلاوت قرآن از نظر لحنی بسیار سنگین است و درک آن برای عامه مردم به راحتی امکا‌ن‌پذیر نیست، عامه مردم آن نوع تلاوتی را که از نظر لحنی بسیار ساده است بیشتر می‌پسندند و تلاوت‌های محمد رفعت بیشتر مد نظر و مورد توجه اهل فن است.

این قاری ممتاز کشورمان با اشاره به ویژگی‌های صدای استاد محمد رفعت تصریح کرد: حزنی که در صدای استاد محمد رفعت وجود دارد را به جز در صدای استاد «محمد صدیق منشاوی» تقریباً در صدای هیچ‌یک از دیگر قاریان شاهد نیستیم.

وی در پایان یادآور شد: صدای محمد رفعت از اوج بسیار بالایی برخوردار است و در پرده بم نیز بسیار پر قدرت و مسلط به تلاوت قرآن می‌پردازد، همچنین صدای این استاد دارای نمکی و ملاحتی خاص و لطافتی بی‌نظیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *