مطالب مطرح شده در لایو آموزشی ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ مؤسسه قرآنی امام رضا(ع)

محمد کاکاوند، قاری و مدرس قرآن کریم با اشاره به اینکه یک قاری برای خوب خواندن لازم است شناخت کافی نسبت به ردیف ها و خاصیت مقامات را بشناسد، گفت: در قرائت تحقیق تنوع لحنی بیشتری نسبت به ترتیل وجود دارد اما در ترتیل این موضوع با اتکاء بر جابجایی درجات صوتی و حرکت در ردیف های یک مقام و در نهایت تحرک در قرائت کلمات اتفاق می افتد.

وی گفت: الفاظ باید در تلاوت قرآن آنقدر روان اجرا شوند که شنونده قرآن بشنود نه اینکه قواعد تجوید را بشنود. سلیس خواندن روی تنغیم و فصاحت اثر می‌گذارد.

کاکاوند با اشاره به اصل « رشاقه الاداء» در صوت، بیان کرد: این اصل به معنای ادای روان و بدون تکلف و گرفتگی است. اجرای تحریر و جابجایی در درجات صدا نباید مانع از ادای سلیس کلمات شود. در اجرای روان، مؤلفات متعددی وجود دارد. آکسان‌های اضافه در کلمات مانع از اجرای روان می‌شود بنایران آکسان باید از نظر لفظی و ملودی درست ادا شود.

این مدرس قرآن کریم، کُند خواندن را یکی از بزرگترین مشکلات برخی از قاریان دانست و افزود: پرده شروع یا درجه تونیک تلاوت تابع مسائل مختلفی است که فرد ابتدا باید بر اساس تعلیم استاد درجه تونیک و سپس ردیف لحنی تلاوت را مشخص نماید تا شناخت کافی به میزان مساحت صدای خود پیدا کند. تونیک یا پرده انتخابی قاری، ابتدا تابع رویه لحنی تلاوت است و قاری قرآن برای تسلط بر این موضوع، ابتدا باید کلاسیک خواندن را یاد بگیرد. آموزش محفلی خواندن به قاریان در ابتدای کار اشتباه است.

وی گفت: آنچه که مهم است شناخت قاری از نقاط قرمز صدای خود است که سراغ آنها نرود که به صدایش فشار بیاورد. اگر چنین اتفاقی در قرائت افتاد قاری باید یک استراتژی در ذهن خود داشته باشد تا پرده قرائت را پایین بیاورد. اینها همه به واسطه اینکه قاری ردیف مقامات را آموخته باشد اتفاق می‌افتد. قرائت قاری نیز براساس یک رویه لحنی ثابت در هر شرایطی اشتباه است و قاری باید برای هر لحظه تلاوت خود استراتژی و برنامه داشته باشد.

 

منبع: محام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *