خلاصه درس های استاد موسوی

فهرست مطالب ارائه شده در این جلسه

ارائه برخی نکات تجویدی پیرامون آیات تلاوت شده

اشاره ای به مفهوم بعضی از آیات

تلاوت اول آیات 68 تا 76 سوره حج

*سعی کنید روی حرف «عْ» تحریر نزنید«ویعبدون- آیه 71»،چون موجب رخوت آن می شود و شبه حرکت ایجاد می شود، انگار که علامت سکون آن را تبدیل به حرکت کرده اید.

*حروف نزدیک به حروف مفخم نباید تحت تأثیر قرار بگیرند و تفخیم شوند. « نصیر- آیه71»

*آیه 73_صدا در حرف مشدد ذال در کلمه «الذّباب» قطع نشود و دقت کنید در کلمه«یَسْتَنقِذُوه»اخفاء در نزد حرف «ق» باید پر باشد و تفخیم بیاید.

تلاوت دوم آیه 77 سوره حج تا آیه 11سوره مؤمنون

*سئوال‌ : در آیه 78  منظور از کلمات « هُوَ» و « فِی هَذا»  چیست؟

جواب : منظور از« هُوَ» خدا و منظور از « فِی هَذا»  قرآن است.

مفهوم آیه 78 : اشاره به این نکته دارد که همه کسانی که به آئین حضرت ابراهیم هستند، پیامبران ابراهیمی و امتهایشان همگی مسلم  هستند و آخرین دین به صورت مشخص نام اسلام را به خود گرفته است در حالی که همه ادیان نزد خداوند اسلام هستند و همه پیروان ابراهیمی مسلمان هستند ولی مسلمانها در دین آخر به طور مشخص این نام را می گیرند.

برداشتی دیگر از این آیه : در قیامت برای هر امتی شهیدی را حاضر می کنیم و برای امت اسلام تو ای رسول خدا را به عنوان گواه حاضر می کنیم، و امت شما باید شاهد و نمونه بر امتهای دیگر باشد.

*سعی کنید به تحریرها شکل دهید و آنها را تحت کنترل خود در آورید.

* حرف (ع) و (ح) نباید درشت شوند و به حالت تفخیم تلفظ نشوند.

نکته : قاریان قرآن باید معانی آیاتی را که می خوانند، بدانند – متاسفانه در برخی موارد قراء ایرانی وقتی تلاوت مکنند نمیدانند چه میخوانند و به معانی ایات اگاه نیستند بنابر این قاری قرآن باید مفهوم ایاتی را که تلاوت میکند را بداند و این عیب بزرگی است که در برخی از قراء ایرانی وجود دارد .

* * *

تلاوت سوم آیات 12 تا 20 سوره مؤمنون

* توجه داشته باشید که در تلاوت مفخم خوانی کلی نداشته باشید.

* مفهوم آیه 18 : ما می توانیم آبی را که بر شما جاری کردیم دیگر جاری نسازیم (بارش نداشته باشیم) اندازه آن آب دست خود ماست، گاهی کم، گاهی زیاد و گاهی هم خیلی زیاد که موجب سیل می گردد.

* نکته ای در مورد دو حرف (ت) و (ن) : هر حرفی در موقعیتهای مختلف شکل ها و لهجه های مختلفی پیدا می کند، و این تفاوت به وسیله واج گون ها ایجاد می شود، در قرآن هم صفات حروف موجب تغییر لهجه حروف می شوند، دو حرف (ت) و (ن) در مخرج خیلی به هم نزدیک هستند تا حدی که گاهی اوقات بدون انتقال زبان از مخرج یکی می توانیم دیگری را بگوییم ( یعنی قابل تبدیل به یکدیگر هستند )و تفاوت آنها در باز و بسته شدن دریچه نرم کام است به این صورت که به وسیله دریچه ی نرم کام باز حرف (ن) و دریچه ی نرم کام بسته حرف (ت) تلفظ می شوند.

* نکته : در حروف شده هم راه نرم کام بسته است و هم راه دهان، پس صدا حبس می شود اما کسانی که در حروف شده به وسیله دریچه ی نرم کام، راه بینی را نمی بندد، دچار یک آسیب گفتاری هستند و گاهی اوقات صدای صحیح حروف از قرائت آنها شنیده نمی شود همچنین اگر کسی نتواند خیشوم را ببندد حرف (ت) آن  بوی حرف (خ) می گیرد.

* نکته ای در مورد خوردن در حین تلاوت : اگر خوردن هم مانند صحبت کردن مانع از شنیدن قرآن شود، بهتر است نخوریم.

* * *

تلاوت چهارم آیات 21 تا 26 سوره مومنون

* تحریرها باید تحت کنترل و قابل شمارش باشند.

* توجه داشته باشید در هنگام خواندن اسراع نداشته باشید یعنی تند و سریع نخوانید و حق حروف و حرکات را رعایت کنید چون تلاوت شما را خام نشان می دهد.

* توجه داشته باشید سرعت در قرائت قرآن مهم نیست.

* برای اینکه در تلاوت، خروج صوتی نداشته باشید باید صدای خود را ضبط کنید آن را گوش دهید و سعی کنید نقاط قوت خود را حفظ کنید و نقاط ضعفتان را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *